Ziekenhuisschool Stad Gent werkt samen met Bednet

Bram, Liesbet en Eline geven les op de afdeling 'Kinderoncologie en hematologie' in Ziekenhuisschool Stad Gent, waar ze ook inzetten op andere onderwijsorganisaties zoals Bednet.

Bednet ziekenhuisschool stad gent

Hoe het is om les te geven in een ziekenhuisschool en ziekte te combineren met onderwijs? We vragen het aan Bram (leerkracht lager onderwijs), Liesbet en Eline (kleuterjuffen) op de afdeling ‘kinderoncologie en hematologie’ binnen de Ziekenhuisschool Stad Gent (UZ Gent). 

Met de Ziekenhuisschool Stad Gent willen we de kinderen die bij ons opgenomen zijn de mogelijkheid geven om zich ten volle te ontwikkelen en zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de terugkeer naar hun thuisschool. 

Wanneer de diagnose gesteld is, starten we het onderwijstraject op voor doorheen de behandeling in het ziekenhuis. De kinderen zullen tijdens hun ziekteproces bijna allemaal inzetten op drie onderwijsorganisaties: Bednet, TOAH (tijdelijk onderwijs aan huis) en een lesaanbod tijdens hun (dag)hospitalisaties (de ziekenhuisschool).

Bij de kennismaking met de ouders en kinderen, lichten we de organisaties toe en nadien gebeurt bv. de aanvraag voor Bednet.  We geven duidelijk aan dat het een ‘en-en-verhaal’ is en dat de leerling of ouders niet moeten kiezen.

kind volgt ziek les

De meeste kinderen zijn gemotiveerd om met het schoolse aan de slag te gaan tijdens hun ziekte. De genezing blijft uiteraard wel het belangrijkste. Eenmaal de behandeling gestart is, komt toch ook vaak de vraag van de kinderen zelf: “Wat als ik niet naar school mag, mag ik dan niet overgaan?”.

Vaak zijn ze hier toch ook tijdens het ziek-zijn mee bezig en willen ze er alles aan doen om te slagen en met de vrienden van de klas door te schuiven.

De goede samenwerking tussen de thuisschool en de andere onderwijsorganisaties zorgt ervoor dat de meeste kinderen toch kunnen doorstromen naar het volgende leerjaar. Dat maakt dat het samenwerken met Bednet voor ons een evidentie is. Het is in het belang van de kinderen. 

Voor de afdeling ‘Kinderoncologie en hematologie’ werken we met een lessenplan op maat en proberen we de werking van op de leerling zijn of haar thuisschool verder te zetten. We gaan aan de slag met de leer- en werkboeken waar ze op school mee werken en sluiten aan bij de planning van de klas.

Kleuters die 5 jaar zijn of in de derde kleuterklas zitten, maken hier ook gebruik van Bednet. We zetten dit in om de sociale contacten met de vriendjes uit de klas te onderhouden. Zo behouden ze ook nog hun plekje in de klas door deel te nemen aan een kringgesprek of het onthaal. Soms doen ze ook een activiteit mee van thuis uit in kleine groepjes.  

"Bednet is een grote meerwaarde om het contact met de klas te behouden en zo een stukje van de klas te kunnen meenemen in de ziekenhuiskamer."

De compactheid van het nieuwe Bednet-computermateriaal zorgt er trouwens voor dat Bednet makkelijker kan gebruikt worden in scholen dan vroeger. Leerlingen die les volgen in het secundair onderwijs, hebben klassen die vaak wisselen van ruimte en dan is het nieuwe, mobiele materiaal heel handig.

Tijdens ‘Bednet Pyjamadag’ houden ook de kinderen in het ziekenhuis hun pyjama aan, net als de verpleging en wij als leerkrachten. Vaak wordt er gedacht dat kinderen in het ziekenhuis altijd een pyjama aanhebben. Niets is minder waar, ze maken zich meestal net zoals elke andere leerling klaar voor de dag. 

band opbouwen met kinderen ziekenhuisschool

We zien het onderwijs als iets dat steun, houvast en structuur biedt doorheen het ziek zijn. Het is ook belangrijk voor het verdere schoolparcours en het bijbenen van leeftijd-/klasgenootjes. Het vormt ‘een eilandje van normaliteit’ binnen een wereld waar voor de rest nog weinig normaal is.

De banden die we opbouwen met de kinderen en de ouders blijven banden om te koesteren voor de rest van ons leven. 




logo vlaanderen
© 2024 Bednet
Webdesign thinline.be