In beeld komen via Bednet, moet dat?
In beeld komen via Bednet kan voor de Bednetter spannend en moeilijk zijn. Waarom is het toch belangrijk en hoe kan je de leerling helpen?
Er zijn veel verschillende vormen van afstandsonderwijs. Bednet is daar eentje van, voor een specifieke doelgroep en met een heel duidelijk doel: elke afwezige zieke leerling mee met de les en al de rest. Hoe wij het verschil maken? Dat lees je in deze blog.
Afwezig op school en toch live mee in de klas? Dat kan via Bednet. Ons computermateriaal is speciaal ontwikkeld om 1 of enkele zieke leerlingen, die niet op school kunnen zijn, te verbinden met een klasgroep. Bednetters volgen online de lessen mee, samen met hun klasgenoten die wel gewoon in de klas zitten.
Zo blijven ze, ondanks hun afwezigheid op school, mee met de leerstof en deel van de klasgroep. Hoe wij het verschil maken met onze Bednet-klasset en -software?
#sterke beleving voor klas én Bednetter
Bednet wil het gevoel creëren dat de afwezige leerling echt mee in de klas zit.
#gebruiksvriendelijk
Bij het ontwerp van ons ICT-materiaal waren eenvoud en gebruiksgemak het belangrijkste. Zo kan elke gebruiker er vlot mee aan de slag gaan. Ook jonge kinderen of minder digitaal vaardige gebruikers.
#hoge kwaliteit
Problemen met beeld en geluid, een verbinding die wegvalt, de deelnemer die maar niet ingelogd geraakt of plots verdwijnt, ... Herkenbaar voor al wie ervaring heeft met online lessen en vergaderingen. Helaas zijn deze problemen erg storend voor een vlot lesverloop en klasmanagement.
We willen zoveel mogelijk ICT-frustraties bij Bednetters, leerkachten en klasgenoten voorkomen:
Hebben gebruikers vragen of stoten ze op problemen? Het Bednet-helpdeskteam staat elke schooldag paraat via chat, telefoon en mail om onmiddelijk hulp te bieden.
De digitalisering in onderwijs schakelde de voorbije schooljaren een versnelling hoger. Elke leerling kreeg een laptop dankzij het actieplan Digisprong, leerkrachten deden massaal ervaring op met online onderwijs in de corona-periode, in vrijwel elke school zijn allerlei digitale leerplatformen en systemen voor videobellen intussen ingeburgerd, …
Bij Bednet liften we met ons ICT-materiaal en onze dienstverlening volop mee op deze digitale versnelling. Zo kunnen leerlingen die beschikken over een eigen laptop, daarop Bednetten (BYOD). Scholen die al werken met Leer-ID kunnen hier ook inloggen op Bednet.
Toch blijven we heel bewust van de verschillen tussen scholen, ouders, leerlingen, … op vlak van digitale toepassingen waarmee ze vertrouwd zijn, het vertrouwen in hun eigen digitale kennis en vaardigheden, de voorkeuren in hoe ze graag aan de slag gaan met digitale tools, …
Daarom is het Bednet-systeem bruikbaar in elke school, ongeacht de ICT-keuzes die al gemaakt zijn en het is altijd combineerbaar met andere ICT-toepassingen (bijv. Smartschool, Bingel, Digitale Methode, ...).
Ook onze ondersteuning is afgestemd op de behoeften en mogelijkheden van gebruikers. Zo kan wie dat wil, zelfstandig aan de slag met het materiaal. Maar we bieden ook oefenmomenten aan leerkrachten en Bednetters om het eerste Bednet-gebruik mee te ondersteunen.
Het wordt ons regelmatig gevraagd, maar ons antwoord is eenvoudig:
JA, het online afstandsonderwijs van Bednet blijft nodig en relevant voor alle leerlingen die door ziekte langdurig of regelmatig niet op school kunnen zijn.
Voor korte afwezigheden (bijv. een quarantaine omwille van corona) of voor lesmomenten waarbij de hele klas online is, zijn de traditionele videoconferencing-tools zoals Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, Smartschool Live, ... zeker en vast een goede oplossing.
Of het slim is om deze traditionele tools te gebruiken als de hele klas fysiek aanwezig is in de lessen en er één of meerdere leerlingen de lessen volgen vanop een andere plek? Nee, hiervoor blijft Bednet de beste keuze
Net zoals de digitalisering staat ook Bednet niet stil. We blijven nieuwe evoluties opvolgen, altijd op zoek naar de best mogelijke oplossing om afwezige leerlingen te verbinden met hun klas.