#Houhetduidelijk - ook bij Bednet


De week van de Geletterdheid roept organisaties op om te kiezen voor verduidelijking. Lees onze blog over hoe we dit in onze organisatie aanpakken.
#Houhetduidelijk - ook bij Bednet

De Week van de Geletterdheid roept dit jaar organisaties op om voluit te gaan voor duidelijkheid: duidelijke communicatie, dienstverlening en digitale toepassingen. Bednet ondertekende het charter #houhetduidelijk: we zetten ons samen met vele andere organisaties in om drempels weg te nemen en ervoor te zorgen dat iedereen in Vlaanderen en Brussel mee is.

We willen zo toegankelijk mogelijk zijn en streven ernaar dat de informatie over onze werking en de stappen die nodig zijn om Bednet te gebruiken zo eenvoudig en duidelijk mogelijk zijn. Zo zorgen we ervoor dat alle kinderen en jongeren, hun ouders en zorgverleners, scholen en alle andere betrokkenen begrijpen wat we doen en vlot aan de slag kunnen met Bednet.


Hoe houdt Bednet het duidelijk?

Duidelijke communicatie

  • We gebruiken duidelijke en eenvoudige taal op de website, in onze mails en chat-gesprekken. Het taalniveau is niet hoger dan B1 en we checken de teksten via de 'Wablieft toets'.
  • Verduidelijken van teksten met foto's, video's en pictogrammen.
  • Onze folder is beschikbaar in het Nederlands en vier andere talen: Engels, Frans, Turks en Arabisch.

 

Duidelijke dienstverlening

  • Bednet aanvragen is eenvoudig, gratis, zonder overbodige administratie en met snelle hulp waar nodig.
  • Bednet-gebruikers kunnen bij ons terecht via telefoon, mail en chat. Voor wie het nodig is, gaan we ter plaatse langs voor extra ondersteuning. De trajectbegeleider is een vast en persoonlijk aanspreekpunt.
  • We verbeteren onze werking met de feedback die gebruikers ons geven via al hun contacten met ons en via de gebruikersbevraging.

Duidelijk digitaal

  • Bednet zorgt gratis voor ICT-materiaal voor scholen en gezinnen.
  • Het ICT-materiaal is eenvoudig te installeren en te gebruiken, ook voor minder digitaal vaardige en jonge gebruikers.
  • Elke schooldag is het Bednet-helpdeskteam bereikbaar via chat en telefoon, om gebruikers direct verder te helpen bij ICT-vragen of -problemen.
  • We ontwikkelden en testten onze website en materiaal samen met gebruikers.
  • De Bednet-website heeft een toegankelijkheidsmenu, zodat elke bezoeker vlot kan surfen en info kan opzoeken.
  • Scholen, ouders en Bednetters hebben een eigen zone op de website, waar ze de info vinden die ze nodig hebben.

Over #houhetduidelijk

De Week van de Geletterdheid is een jaarlijkse campagne van VOCVO vzw, ondersteund door Ligo vzw en de Vlaamse overheid. In 2023 staat deze week in thema van duidelijkheid.

 

Wil je meer info of heb je idee├źn over de duidelijkheid en toegankelijkheid van Bednet? Contacteer Nora Kotroo, beleidsmedewerker toegankelijkheid (nora.kotroo@bednet.be).

logo vlaanderen
© 2023 Bednet
Webdesign thinline.be