"Bednet was de enige manier om in contact te blijven met mijn vrienden"

Ex-Bednetter Clara De Varé (18) en haar vriendinnen verkochten in 2021 voor het zevende jaar op rij kerstkaarten en juwelen voor Bednet. Wat drijft haar en wat is de geheime formule van hun succesvolle actie?

Clara en haar vriendinnen zamelden 7 jaar op rij geld in voor Bednet

Een actie voor Bednet

Door leukemie speelden het vierde en vijfde leerjaar zich voornamelijk af in mijn slaapkamer, via Bednet en onderwijs aan huis. Ik heb in die periode het meeste aan Bednet gehad, hoewel ik door heel wat initiatieven ondersteund werd. Ik duw die periode van ziekte eigenlijk weg, maar één keer per jaar wil ik er echt bij stilstaan. Dan mogen mijn vrienden mijn Bednet-verhaal brengen, om Bednet te kunnen steunen. 

Toen ik ziek was heb ik in het ziekenhuis geleerd om oorbellen te maken. En dan kwamen vriendinnetjes na school voor één of twee euro juweeltjes kopen. Zo is mijn eerste Bednet-actie begonnen. Uit sympathie voor wat Bednet voor mij betekende in die tijd. 

Bednet was de enige manier om in contact te blijven met mijn vrienden. Ik mocht thuis niemand ontvangen door mijn lage immuniteit. Dankzij internetonderwijs had ik echt het gevoel een beetje een normaal negenjarig meisje te zijn dat naar de les ging en tijdens de middag met haar vrienden speelde. Er was in de klas zelfs een beurtrol om woordspelletjes met mij te spelen tijdens de speeltijd. Het maakte dat ik toch een beetje deel was van de klas. Zonder de klas te zien en horen zou ik me veel eenzamer gevoeld hebben.

Als 10-jarige volgt Clara thuis les via Bednet
Minder eenzaam

Ik ben twee jaar niet naar school kunnen gaan en toch heb ik geen achterstand opgelopen terwijl de laatste jaren in het lager wel belangrijk zijn. Ik werd ook altijd echt betrokken bij de les. Ik ben daar Bednet en de leerkrachten die aan huis kwamen heel dankbaar voor. Ik ben twee jaar niet naar school kunnen gaan en toch heb ik geen achterstand opgelopen terwijl de laatste jaren in het lager wel belangrijk zijn. Ik werd ook altijd echt betrokken bij de les. Ik ben daar Bednet en de leerkrachten die aan huis kwamen heel dankbaar voor.

Een succesvolle actie opzetten

De groep is klein gestart met wat vriendinnen van de scouts en nu zijn we met twintig. Ik ben de drijvende kracht, maar zij engageren zich om dat allemaal met mij te doen. Alleen zou ik niet gemotiveerd zijn en mijn netwerk is ook niet groot genoeg. 

Vind het juiste dat je wil ‘verkopen’. Wat vinden jij en je vrienden leuk? Het is een groepsactiviteit: iedereen moet de actie leuk vinden. Bij ons is dat iedereen knutselt en tekent graag. De actie is een stimulans om creatief bezig te zijn. Het zijn verschillende vriendengroepen die samenwerken maar omdat je het samen doet schept dat een band. 

 

"Ik hoop dat iedereen binnen twee jaar, als ze hun pull aan hebben tijdens het studeren, met warme gevoelens zal terugdenken aan de actie."

Maak er een feestje van!

Wij maken er echt een feest van. Midden september stuur ik een bericht om een eigen tekening in te sturen, het design voor het nieuwe kerstkaartje. Iedereen wil het kaartje maken dat het meest verkocht wordt. Er werden wel 15 ontwerpen ingestuurd. In oktober gaan de tekeningen naar de drukker en tegen de herfstvakantie zijn de kaartjes klaar. En dan nodig ik iedereen bij mij thuis uit. Dat is altijd mega gezellig. Dan zitten we drie à vier uur kerstkaartjes in zakjes te steken op de slechte kerstmuziek ooit en dan eten we als ritueel perpernoten, nicnacjes en letterkoeken.

Clara en haar vriendinnen tijdens Music for Life

We zijn elk jaar naar Music for Life geweest. Het is de beloning van de actie voor de hele groep: een feestje om het af te sluiten. We zijn twee keer op podium geweest en zelfs een keer uitgeroepen tot het vijfde warmste moment van Music for life. Het ingezamelde geld gaat absoluut naar Bednet, vooral omdat het de laatste keer is dat we de actie doen. Volgend jaar gaan we allemaal verder studeren. We sluiten samen een mooie periode af.

We hebben ook een mega coole pull laten maken: ‘Kerstkaartenverkoop Bednet 2015-2021’ staat erop. Het is een aandenken voor iedereen die in die zeven jaar heeft mee geholpen. Ik hoop dat iedereen binnen twee jaar, als ze hun pull aan hebben tijdens het studeren, met warme gevoelens zal terugdenken aan de actie.

 

* De Bednet-set op de foto is een oude versie.




logo vlaanderen
© 2022 Bednet
Webdesign thinline.be