Lesgeven via Bednet is een vorm van hybride lesgeven. De leerkracht geeft les aan:
Op deze manier lesgeven, vraagt van leerkrachten extra focus en multitasking. Ze moeten hun aandacht verdelen, technologie laten werken én zorgen dat de les voor iedereen betekenisvol is.
De masterproef introduceert het begrip teacher orchestration load, in het Nederlands orkestratiebelasting.
Dit is de cognitieve, emotionele en fysieke belasting die leerkrachten ervaren wanneer ze een les voorbereiden en geven. Een leraar moet namelijk de lesinhoud, klasdynamiek, tijd, leerlingen... op elkaar afstemmen.
Bij synchroon hybride onderwijs komt er extra belasting bij:
Onderzoek toont aan dat de orkestratiebelasting bij leerkrachten stijgt wanneer een les tegelijk fysiek én online wordt gegeven.
Uit interviews blijkt dat de belasting afhangt van een samenspel van factoren:
Kortom: hybride lesgeven vraagt veel, maar met de juiste ondersteuning en omstandigheden blijft het haalbaar.
De studie groepeerde de belangrijkste factoren in zes categorieën:
Het onderzoek stelt enkele tips voor om leerkrachten te ondersteunen:
Hybride lesgeven via Bednet is niet vanzelfsprekend, maar is nodig om afwezige en zieke leerlingen volwaardige leerkansen te geven. Het vraagt van leerkrachten extra cognitieve, emotionele en fysieke inspanning.
Door dit expliciet te benoemen, willen we meer bewustzijn creëren:
Door goede ondersteuning en duidelijke afspraken blijft het voor iedereen haalbaar en waardevol. Leerkrachten vinden praktische tips en handleidingen op onze online helpdesk zone.