Samen sterker: wat de gebruikersbevraging 2024-2025 ons leert


Elk jaar vragen we onze gebruikers naar hun mening over Bednet en onze dienstverlening. Wat leren we uit de feedback van schooljaar 2024-2025? Dat lees je hier.
Samen sterker: wat de gebruikersbevraging 2024-2025 ons leert

Hoe ervaren gezinnen en scholen Bednet in de praktijk? Uit onze jaarlijkse bevraging blijkt opnieuw een grote tevredenheid: Bednet maakt écht het verschil. De resultaten geven ook waardevolle inzichten om de Bednet-ervaring nog beter te maken.

Grote tevredenheid bij ouders, scholen en leerlingen

In het schooljaar 2024-2025 vulden 1.063 gebruikers onze bevraging in. De cijfers spreken voor zich:

  • 96% zou Bednet aanraden.
  • 99% is tevreden over het ICT-materiaal en de begeleiding.
  • 90% van onze gebruikers geeft aan dat leerlingen dankzij Bednet mee blijven met de leerstof en bij de klas blijven horen.
  • Ouders waarderen de duidelijke communicatie en snelle hulp.
  • Leerkrachten ervaren dat Bednet opstarten steeds vlotter verloopt en dat technische vragen snel opgelost worden.

 

De samenwerking met de school is niet altijd evident, leerkrachten willen soms toetsen niet delen, kunnen niet met het materiaal werken ...


Wat kan beter?

De bevraging toont ook waar Bednet kan groeien en ondersteunen:

  • Sociaal contact: leerdoelen rond verbondenheid worden minder vaak gehaald, zeker bij langdurige afwezigheid door psychische kwetsbaarheid of in het secundair onderwijs.
  • Zelfregulering: sommige leerlingen hebben moeite om zich te motiveren, om vragen te stellen tijdens de les of om in beeld te komen via de camera.
  • Samenwerking met school: het succes van een Bednet-traject hangt sterk af van de bereidheid van de leerkrachten om met Bednet te werken.

leerling volgt les via Bednet en leerkracht geeft uitleg

Inspanningen voor ouders en scholen

Bednet is gebruiksvriendelijk, maar het vraagt inspanning van zowel ouders als de school om het kind goed te begeleiden.

  • Ouders ervaren vooral uitdagingen in het motiveren van hun kind, planning en afstemming met de school.
  • Leerkrachten zoeken naar een goede manier om hybride les te geven en hoe ze de afwezige leerling verbonden houden met de klasgroep.
  • ICT-coördinatoren signaleren dat lokaalwissels het gebruik van het Bednet-materiaal bemoeilijken.

Voor ons was het een verademing, altijd een luisterend oor en ondersteuning.

 

Nieuwe stappen in 2025

Op basis van de bevraging zetten we dit schooljaar (2025-2026) enkele verbeteringen klaar:

  • Vernieuwd ICT-materiaal: eenvoudigere installatie van het Bednet-materiaal, Chromebooks en een Jabra-omgevingsmicrofoons van hogere kwaliteit.
  • Meer ondersteuning online: een vernieuwde website met kant-en-klare informatie per doelgroep, een handige online helpdesk en praktische wegwijzers voor ouders, scholen en leerlingen.
  • Extra zichtbare hulplijnen: infosessies en een versterkt helpdeskteam om vragen nog sneller te beantwoorden.

Conclusie

De bevraging bevestigt: Bednet maakt écht een verschil. Leerlingen blijven mee met de leerstof én verbonden met hun klas.

Toch vraagt elk traject gezamenlijke inspanningen om het zo vlot mogelijk te laten verlopen. Samen met ouders, scholen en leerlingen blijven we werken aan een warme en kwaliteitsvolle leerervaring, ook op afstand.

Heb je deze artikels al gelezen?

Laatste nieuws