
Hannelore gebruikt Bednet in kunsthumaniora
Hannelore (16) gebruikt Bednet in de kunsthumaniora. Door autisme, chronische pijn en chronische vermoeidheid, kan ze niet naar alle lessen gaan.
Lees meerPsychische problemen maken het moeilijk voor jongeren om goed te functioneren op school. ze voelen zich er niet goed, de druk verergert de klachten, het leren lukt niet meer, de motivatie vermindert, ... Soms lukt het gewoon niet meer om naar school te gaan. Wat kan Bednet dan betekenen?
Steeds meer scholen worden geconfronteerd met leerlingen die door psychische problemen niet in staat zijn om voltijds fysiek onderwijs te volgen. Het gaat om jongeren met heel diverse klachten en problemen: depressies, angststoornissen, eetstoornissen, burn-outklachten, autisme, …
Sommige jongeren hebben geen duidelijke diagnose of bevinden zich in een lange wachttijd voor gepaste hulp of een plek in het buitengewoon onderwijs. Psychische problemen ontwikkelen zich vaak heel geleidelijk en worden niet altijd even snel zichtbaar.
In veel situaties ontstaat er een traject van afwezigheden, heel onvoorspelbare afwezigheden, tot een bijna vast patroon van regelmatige afwezigheden (bv. 1 of enkele dagen per week afwezig), tot periodes van langdurige afwezigheid. Soms gaat een langere afwezigheid ook samen met een opname.
Hannelore (16) gebruikt Bednet in de kunsthumaniora. Door autisme, chronische pijn en chronische vermoeidheid, kan ze niet naar alle lessen gaan.
Lees meerLes volgen via Bednet kan een manier zijn om de link met het gewone schoolleven niet helemaal door te knippen of het schoolse traject meer haalbaar te organiseren. Voor leerlingen die lange tijd afwezig zijn, kan Bednet helpen om leerlingen niet ‘kwijt’ te raken; ze zitten letterlijk nog mee in de klas. Er is een reden om contact te houden, hoe moeilijk dat soms ook is.
Bednet kan op veel verschillende manieren ingezet kan worden, afhankelijk van de noden en mogelijkheden van de leerling op dat moment.
Doorheen het Bednet-traject kan je het gebruik aanpassen en opbouwen op maat van de leerling:
Door een afwezige leerling via Bednet mee aanwezig te laten zijn in de klas, komt het thema ‘geestelijke gezondheid’ in de klas binnen. Bij psychische problemen is het soms goed om taboes te doorbreken en in gesprek te gaan over wat het betekent om psychisch ziek te zijn om zo begrip te creëren.
Vaker dan bij lichamelijke aandoeningen, ervaren leerlingen toch regelmatig onbegrip bij medeleerlingen en soms ook leerkrachten, waardoor ze eerder terughoudend zijn om informatie over hun problemen te delen. Belangrijk is dus wel om goed af te stemmen met de leerling welke informatie gedeeld kan worden, waarom en hoe.
Bednet is meer dan het beperken van leerachterstand. Het zorgt dat leerlingen niet geïsoleerd geraken van hun leeftijdsgenoten en je geeft hen eigenlijk een heel positief signaal: namelijk dat je in hen blijft geloven én in een terugkeer naar school, hoe moeilijk dat soms ook lijkt.
Bednet probeert in de trajecten tijd te geven aan Bednetters om te groeien. Om terug sterker in de schoenen te staan en op eigen tempo te kunnen of mogen wennen aan de schoolse omgeving.
Toch lukt Bednet niet altijd. Veel hangt af van de motivatie en draagkracht van leerling, gezin en leerkrachten. Leerlingen hebben soms weinig tot geen energie om les te volgen en leerstof op te pikken. Of ze willen niet zichtbaar in beeld komen in de klas, omdat ze zich niet goed voelen of anders willen zijn dan klasgenoten. Of het les volgen via Bednet is toch te belastend of leidt tot een te grote schoolse druk.
Ook de geleidelijke terugkeer naar school lukt niet voor elke leerling. Voor sommige leerlingen blijft een combinatie Bednet en naar school voor een langere periode nodig. Andere leerlingen veranderen van school of studierichting, of zetten het schoolse traject verder via een alternatieve schoolweg (bv. examencommissie).
Heb je vragen over Bednet bij psychische klachten en problemen? Contacteer ons via: