Bednet bespreken in je schoolteam

Overweeg je om Bednet op te starten voor een afwezige leerling? Bespreek het zeker met je schoolteam, want een Bednet-traject werkt het best als het schoolteam samen keuzes maakt. We zetten op een rijtje hoe je dit aanpakt.


1. Wat is realistisch en zinvol onderwijs voor de leerling?

Soms is snel duidelijk dat een leerling voor langere tijd niet naar school zal kunnen komen. In andere gevallen groeit het besef geleidelijk. Elke situatie is anders, maar het is belangrijk om altijd de vraag te stellen wat een realistische en zinvolle vorm van onderwijsondersteuning is om de leerling optimaal te ondersteunen en schooluitval te voorkomen.

  • Hoe ernstig en langdurig is de afwezigheid?

  • Is er een patroon of evolutie zichtbaar in de aan- en afwezigheden?
  • Is de leerling fysiek en mentaal voldoende in staat om te leren?
  • Kan de leerling rust en herstel combineren met leren?
  • Wat loopt goed in het schoolse traject? Hoe kan dat behouden blijven?
  • Wat zijn de doelen van het onderwijs in deze fase?
    • Leren: essentiële leerstof volgen, leerachterstand verkleinen, slaagkansen zo groot mogelijk houden …
    • Betrokkenheid: contact houden met klas, vertrouwd blijven met klasroutines, binding met schoolleven niet doorknippen …
    • Re-integratie: schoolse vaardigheden opbouwen of versterken, contact met klas herstellen, de terugkeer naar school voorbereiden ...
  • Welke onderwijsvormen komen in aanmerking?
    • Les op school, TOAH, Ziekenhuisschool, Bednet, School&Ziekzijn …
    • Welke combinatie van onderwijsvormen past goed bij de noden en mogelijkheden van de leerling en bij de doelen van het onderwijstraject?

Bednetter volgt thuis les

2. Is Bednet een geschikte oplossing in het onderwijstraject?

Online afstandsonderwijs via Bednet is niet altijd de beste oplossing voor elke situatie. Bespreek samen welke plaats Bednet heeft in het onderwijstraject van de leerling:

  • Hoe kan Bednet helpen om leerstof bij te houden en te verwerken?

  • Hoe kan Bednet helpen om de verbondenheid met de klas te ondersteunen?
  • Past Bednet bij de noden en mogelijkheden van de leerling op dit moment?
  • Hoeveel en welke lessen zou de leerling via Bednet kunnen volgen?
  • Zijn aanpassingen nodig in het lesrooster?
  • Zijn de leerling, ouders en leerkrachten voldoende gemotiveerd?
  • Welke ondersteuning heeft de leerling nodig bij het les volgen via Bednet?
  • Welke ondersteuning verwacht je van ouders bij het gebruik van Bednet?

Lees ons artikel over de haalbaarheid van Bednet 


Bednet: meer dan een camera in de klas.

"Bednet, is dat niet gewoon een camera in de klas?" Helaas weet niet elk schoolteam even goed wat Bednet precies is. Er leven soms misverstanden of er zijn bedenkingen over de meerwaarde van Bednet.

Om een haalbaar en succesvol onderwijstraject met Bednet uit te werken, is het belangrijk dat je schoolteam correcte informatie heeft en vragen en zorgen durft uiten. Bespreek zeker samen:

  • Wat Bednet is en waarom je het wil inzetten voor deze leerling.
  • Hoe het ICT-materiaal van Bednet werkt.
  • Welke hulp Bednet biedt aan scholen, leerlingen en hun ouders.
  • Welke inspanningen het vraagt van leerkracht, leerling en ouders.
  • Welke bezorgdheden, vragen of weerstanden er zijn bij het gebruik van Bednet.
  • Wat de meerwaarde van Bednet kan zijn voor de afwezige leerling.

3. Bednet samen organiseren en opvolgen

Een Bednet-traject is nooit af bij de start. Plan regelmatig momenten in om samen op te volgen en bij te sturen:

  • Worden de doelen gehaald?

  • Is het traject nog haalbaar voor leerling en leerkrachten?
  • Moet de planning aangepast worden (meer/minder Bednet-lessen)?
  • Is extra ondersteuning van leerling of ouders nodig?

Op onze online helpdesk lees je alles over afspraken en praktische organisatie tijdens een Bednet-traject.


Mama en kind zwaaien naar de klas via Bednet

Samenwerken met leerling en ouders

In een periode van ziekte en afwezigheid komt er vaak veel informatie op ouders en leerlingen af. Ze hebben niet altijd invloed op de beslissingen die genomen worden. Betrek ouders en leerlingen actief en laat hen mee richting geven aan het schoolse traject. Dit kan het vertrouwen, en de motivatie om vol te houden, doen groeien.

  • Wat vinden ouders en leerling belangrijk?
  • Welke ideeën of voorkeuren hebben ze?
  • Wat geeft energie? En wat loopt moeilijk?
  • Met welke vragen of twijfels zitten ze?
  • Welke (extra) ondersteuning is nodig?

Vragen? Contacteer ons!

Heb je vragen over Bednet? Contacteer ons via: