Indien een leerling afwezig is op school, heeft les volgen via Bednet veel voordelen. Toch is Bednet niet haalbaar of zinvol voor elk kind. Werken met Bednet vraagt inspanning van de leerling én de school. Daarnaast heeft afwezig zijn een impact op het leervermogen.
Of Bednet een goede keuze is, hangt af van verschillende factoren. Sta stil bij volgende vragen:
Bednet werkt het beste als de afwezige leerling actief kan deelnemen aan de lessen. Hou rekening met concentratievermogen, mentale draagkracht, motivatie ...
Revalidatie, ziekenhuisopnames of andere vormen van onderwijs tijdens ziekte kunnen het schema op dit moment zwaar maken. Misschien lukt het later wel om op te starten?
Om te beginnen met Bednet, moet je het minstens 4 weken (of 36 halve dagen) gebruiken. Dit kan in één keer of verspreid over het schooljaar. Het lesschema hoeft niet vast te liggen: je kunt het aantal uren en lessen aanpassen als dat nodig is.
De kans op een positieve ervaring met Bednet is het grootst wanneer alle partijen - ouders, school en leerling - gemotiveerd zijn en samenwerken.
Niet elk Bednet-traject loopt zoals je op voorhand verwacht. Misschien is les volgen via Bednet toch zwaarder dan verwacht of spelen er andere factoren mee. De meest voorkomende redenen zijn:
Wanneer het traject moeilijk loopt, is het belangrijk om dat te bespreken met de Bednet-trajectbegeleider. Samen kan je nadenken over oplossingen of haalbare aanpassingen.
Les volgen via Bednet heeft verschillende voordelen:
Het is belangrijk dat de afwezige leerling deel blijft uitmaken van de klasgroep en kan blijven leren. Bednet is één van de mogelijke oplossingen, maar niet de enige.
Samen met de leerling, ouders, school en artsen zoeken we altijd naar de best passende onderwijsondersteuning.
Twijfel je of Bednet haalbaar of zinvol is voor jouw leerling? Contacteer ons via: