Bednet voor jonge mama's

Zwanger zijn op jonge leeftijd brengt uitdagingen met zich mee, vooral wanneer het aankomt op het combineren van het prille moederschap en school. Welke mogelijkheden zijn er voor online les volgen via Bednet voor jonge mama's?


Les volgen en zorg voor de baby combineren

Zwangerschapsrust betekent niet dat het leerproces volledig stil moet vallen. Integendeel: veel jonge mama’s ervaren het juist als prettig om tijdens deze periode bezig te blijven met hun studie. Het geeft structuur aan de dag, afleiding van fysieke ongemakken en een gevoel van continuïteit.

Via Bednet kunnen jonge moeders blijven leren in een tempo en vorm die bij hun situatie past:

  • Mee blijven en achterstand voorkomen voor een aantal vakken.
  • Het ritme aanhouden van les volgen in een dag- en weekschema.
  • Klasgenoten en leerkrachten kennis laten maken met de nieuwe situatie en rol als jonge mama.
  • Op de hoogte blijven en deel blijven uitmaken van het klasgebeuren.

Tip: Bednet kan je ook combineren met Tijdelijk Onderwijs aan Huis of lessen via een vrijwilliger van School & Ziekzijn. Ideaal om op individueel niveau leerstof aan te bieden of bij te werken.


Bednetter met kind

Bednet-lessen afstemmen op wat mogelijk is

Het voordeel van Bednet is de flexibiliteit van het systeem. Hoe vaak en hoeveel lessen de leerling volgt, kan je individueel bepalen en mee laten evolueren met wat fysiek en emotioneel haalbaar is.

  • Het aantal Bednet-lessen kan je week per week aanpassen.
  • Je kan een vast Bednet-schema maken maar de leerling ook flexibel laten aansluiten bij specifieke lesmomenten of als de zorg voor de baby het toelaat.
  • Je kan de Bednet-lessen tijdelijk stopzetten als dat nodig is, maar even snel weer opstarten als de leerling er terug klaar voor is.
  • Je kan het aantal Bednet-lessen stapsgewijs verhogen om de terugkeer naar school al wat voor te bereiden.
  • De leerling kan, als dat lukt, de Bednet-lessen combineren met af en toe ook fysiek naar school gaan.

Bednet praktisch voorbereiden en organiseren

Bednet-lespakket

Welke vakken en lesuren de leerling les volgt via Bednet, bepaal je als school samen met de leerling. De leerdoelen die essentieel zijn om de slaagkansen te vergroten, maar zeker ook de interesse en motivatie van de leerling spelen hierbij een rol.

Opvang en verzorging van de baby tijdens de lessen

Het is belangrijk om in kaart te brengen in welke mate de jonge mama kan rekenen op ondersteuning van een partner, ouder, leefgroepbegeleiding, vrijwilliger… om haar baby op te vangen of te verzorgen tijdens de Bednet-lessen.

Afspraken maken

Via Bednet volgt de leerling online mee de les en is ze zichtbaar mee aanwezig in de klas via het scherm van de Bednet-set. Daarom is het belangrijk om goede afspraken te maken:

  • Ziet de leerling het zitten om zichzelf, de baby of de ruimte waarin ze les volgt (thuis, ziekenhuis, leefgroep, …) te tonen via de webcam?
  • Mag de baby op de schoot zitten tijdens de lessen?
  • Mag er borstvoeding gegeven worden?
  • Is het mogelijk om een draadloze headset of oortjes te dragen tijdens de lessen?
  • In welke mate verwacht de leerkracht een actieve deelname van de leerling tijdens de lessen?
  • Hoe kan de leerling verwittigen als het toch niet lukt om online aan te sluiten?

Tip: Je kan Bednet ook een langere periode vooraf aan de moederschapsrust al aanvragen. Zo is er voldoende tijd om doelen, praktische organisatie en eventuele bezorgdheden of knelpunten goed door te praten en voor te bereiden.


Bednetter met klasgenoten

Begrip en steun van klasgenoten

De houding van klasgenoten speelt een belangrijke rol in het leerproces van jonge mama's. Een warme, begripvolle klasgroep kan enorm bijdragen aan hun motivatie en gevoel van verbondenheid.

Veel jongeren tonen spontaan steun en respect, maar niet elke leerling weet hoe om te gaan met de situatie van een zwangere klasgenoot. Dat leidt soms tot afstand of onbegrip. Het gebruik van Bednet biedt heel wat kansen tot contact met leeftijdsgenoten, tijdens zowel  de lessen als meer informele sociale momenten (bv. pauzes). 

De mate waarin de jonge mama zelf en de klasgenoten dit zien zitten, kan verschillend zijn. De relaties met klasgenoten voor en tijdens de zwangerschap, de sociale noden van de jonge mama en hoe ze de nieuwe situatie ervaart spelen een rol. Als school is het waardevol om een open sfeer te creëren, waarin zulke thema’s bespreekbaar zijn.


Ondersteuning maakt het verschil

Les volgen in een periode van moederschapsrust is niet altijd vanzelfsprekend. Wennen aan de nieuwe situatie en rol, onderbroken nachten, lichamelijke ongemakken, de zorg voor de baby, het huishouden, …  is een hele uitdaging voor elke moeder, dus zeker ook voor jonge mama's.

Sommige meisjes bevinden zich bovendien in een kwetsbare situatie, die extra druk zet op het schoolse traject (bv. financiële moeilijkheden, familiale problemen, …). De houding van scholen en begeleiders is daarbij cruciaal.

Wanneer er een open communicatie en samenwerking is en een flexibiliteit in het omgaan met lesroosters, deadlines en evaluatievormen, voelt een jonge mama zich gewaardeerd en erkend in haar dubbele rol.

Een persoonlijke aanpak, afgestemd op haar situatie, maakt soms het verschil tussen afhaken of succesvol doorzetten. Of minstens het gevoel te hebben begrip en steun te blijven ervaren, ook als het toch allemaal minder goed loopt dan gepland of gehoopt.


Meer info over onderwijsmogelijkheden voor jonge moeders? Lees meer op de website van Fara. Met verdere vragen kan je ook altijd bij hen terecht.


Vragen? Contacteer ons!

Heb je vragen over Bednet bij jonge mama's? Contacteer ons via: