Evaluatie maakt deel uit van elk onderwijstraject, ook bij zieke leerlingen die niet in de klas zijn. Lees hier hoe je kan evalueren via Bednet.
Leerproces opvolgen: evaluatie blijft ook bij zieke leerlingen belangrijk. De klassenraad kan informatie verzamelen over de mate waarin de leerling de leerplandoelen bereikt. Zowel de school als de leerling krijgt zicht op de vorderingen in het leerproces.
Aanpassingen waar nodig: bepaalde aanpassingen kunnen het les volgen en evalueren haalbaarder maken.
De school / klassenraad blijft verantwoordelijk voor het leertraject van de zieke leerling, en dus ook voor de evaluatie.
Belang van open en eerlijke communicatie: bespreek samen met de leerling, zijn/haar ouders (of zorgverlener) en eventueel andere betrokkenen de verwachtingen en mogelijkheden.
Duidelijke en eerlijke communicatie voorkomt heel wat misverstanden, frustratie of teleurstelling.
Wanneer? De leerling kan op hetzelfde moment als de klasgenoten een toets of examen maken, of tijdens een ander afgesproken (individueel) moment.
Hoe? Je kan een toets of examen digitaal (bijv. Google Forms, Kahoot, Quizlet, ...), schriftelijk of mondeling afnemen.
Documenten delen: denk vooraf na hoe je de toets of het examen zal delen met de leerling. Via je vertrouwde tools (bv. Smartschool of e-mail) of via Bednet (bv. bestand uploaden). Je kan de toets of het examen ook op papier thuis bezorgen.
Vragen stellen: vergeet niet om ook bij de afwezige leerling te polsen of alles duidelijk is. Ook de Bednetter kan vragen stellen via de Bednet-software.
Toezicht houden: er zijn verschillende mogelijkheden om ook via Bednet toezicht te houden. Bijvoorbeeld:
Afspraken: maak vooraf duidelijk afspraken met de leerling en ouders (of zorgverlener) over het afleggen van toetsen en examens van thuis uit.
Examens op afstand organiseren: het Kenniscentrum Digisprong ontwikkelde een handig stappenplan om examens op afstand te organiseren (december 2021).
Info van het departement onderwijs: lees meer info bij Toetsen en examens en Flexibele leertrajecten in het secundair onderwijs.
Doe-lessen of praktijkvakken kunnen ook voor Bednetters. Hoe je dat doet? We geven je een overzicht en een aantal tips die je kan gebruiken.
Hoe kan je de betrokkenheid tussen Bednetter en klas ondersteunen? Lees hier hoe je de Bednetter helpt met re-integratie naar de klas.
Werkvormen die je vandaag in de klaspraktijk toepast, kan je zeker blijven gebruiken wanneer je met Bednet aan de slag gaat. We geven nog enkele tips.
Staat jouw vraag hier niet tussen of lukt er iets niet goed?
We helpen je graag verder!