Chronische ziekte: les volgen via Bednet

Regelmatige doktersbezoeken, vermoeidheid, pijn, medicatie-gebruik, revalidatie,… Bij heel wat chronisch zieke kinderen en jongeren doorkruisen de ziekte en behandeling het schoolleven van elke dag.

Wat haalbaar is qua schooltraject, is bij elke leerling anders en kan ook veranderen doorheen een schooljaar. Sommige leerlingen kunnen helemaal niet naar school, anderen volgen deeltijds de lessen op school.

Er zijn ook chronisch zieke leerlingen die wel naar school gaan, maar bepaalde dagen, weken of periodes (plots) thuis moeten blijven.  

Leerlingen met een chronische ziekte hebben helaas meer kans op leerachterstand en vertraging in hun schoolloopbaan. Het uitbouwen en opvolgen van een passend onderwijstraject, in overleg met school en CLB, is dan ook belangrijk.  

langdurig ziek bednet

1. Online les volgen via Bednet: ALTIJD mogelijk

Bednet biedt heel wat mogelijkheden om mee te blijven met de leerstof. Het zorgt er ook voor dat de leerling deel blijft uitmaken van de klas en toch voldoende rustmomenten heeft of school kan combineren met behandeling.   

Bednet is mogelijk bij zowel voltijdse, deeltijdse, regelmatige of periodieke afwezigheid. Hoe lang, hoe vaak en hoeveel uren per week is flexibel en kan mee evolueren met wat de leerling aankan. Ook combinaties met naar school gaan, ziekenhuisschool, TOAH,… zijn op elk moment mogelijk. Hoe Bednet ingezet wordt in het onderwijstraject, bepalen leerling, ouders en school samen.  

Afwezige zieke leerlingen kunnen gebruik maken van het Bednet-computermateriaal zo vaak en zo lang als nodig is, binnen een schooljaar of zelfs meerdere schooljaren na elkaar.  

1.2. Bednet combineren met deeltijds naar school gaan

Als elke dag naar school gaan niet haalbaar is, kunnen leerlingen les op school combineren met Bednet-gebruik van thuis en/of het ziekenhuis/revalidatiecentrum.

Meestal maken school en leerling dan een soort vast rooster op, waarbij de leerling bepaalde dagen of dagdelen op school aanwezig is en andere dagen, dagdelen of lesuren de les mee volgt via Bednet.  

De leerling heeft meer mogelijkheden om rust in te bouwen of kan een haalbare planning opbouwen van les volgen, behandeling, medicatie,… Door de regelmatige aanwezigheid op school, bouwt de leerling wel een band op met de klas. Het gebruik van Bednet is dan vaak sterker gericht op het bijhouden van leerstof.  

2. Bednet wanneer school tijdelijk minder mogelijk is

Voor heel wat leerlingen met chronische aandoeningen lukt het vrij goed om voltijds naar school te gaan, al dan niet met extra ondersteuning of aanpassingen op school. Als er zich (acuut) klachten voordoen, opname nodig is of in specifieke periodes van het jaar, kan het gebeuren dat naar school gaan toch niet meer even goed lukt.  

Bednet kan dan opgestart worden gedurende een korte of langere periode om van thuis of in het ziekenhuis/revalidatiecentrum de lessen mee te blijven volgen. Ook combinaties van deels naar school gaan en Bednet zijn mogelijk. Van zodra de leerling voldoende hersteld is, kan deze volledig terug naar school.  

Bednet is er in deze situatie vooral op gericht om de afwezigheid op school zo goed mogelijk te overbruggen: leerlingen kunnen de lessen blijven volgen samen met hun klasgenoten en ze houden contact met de klasgroep. Het beperkt de zorgen die kunnen ontstaan rond leerachterstand en vermindert ook gevoelens van eenzaamheid of er niet meer bij horen.  

2.1. Hoofdzakelijk les volgen via Bednet

Voor sommige leerlingen met chronische aandoeningen is naar school gaan niet of zeer beperkt mogelijk en dit soms voor een aantal schooljaren.

De gezondheidstoestand is dan verzwakt, de behandeling is niet combineerbaar of het infectiegevaar is te groot. Het online afstandsonderwijs via Bednet vervangt dan het echt mee in de klas aanwezig zijn.  

Enerzijds is leren via Bednet voor deze leerlingen erg belangrijk: ze kunnen samen met hun klasgenoten de uitleg van de leerkracht horen, leerstof bijhouden, toetsen en examens mee afleggen, samenwerken met klasgenoten om de leerstof te verwerken of groepsopdrachten te realiseren,…

Anderzijds zijn ook het sociaal contact met leeftijdsgenoten en het opbouwen of behouden van een band met de klasgroep belangrijke doelen van het Bednet-gebruik.

Zowel voor jonge kinderen als voor tieners zijn het zien en horen van leeftijdsgenoten, het gevoel van erbij horen, het oefenen van sociale vaardigheden, het mee genieten van de klassfeer,… heel belangrijk voor de socio-emotionele ontwikkeling.

Les volgen via Bednet voorkomt dat leerlingen geïsoleerd raken van hun leeftijdsgenoten.  

Als een zieke leerling in een nieuwe klasgroep of school terecht komt en de gezondheid het niet of nauwelijks toelaat om op school aanwezig te zijn, vraagt het bijzondere aandacht en begeleiding om de Bednetter kennis te laten maken met klasgenoten, leerkrachten en de klas- en schoolomgeving.

Het stimuleren van contact en samenwerking tussen Bednetter en klasgenoten is extra belangrijk, zodat er een band en gevoel van erbij horen kunnen ontstaan.  

online leren

2.2. Zelfsturing en motivatie bij online leren 

Lange periodes of meerdere schooljaren regelmatig of zelfs bijna volledig les volgen op afstand? Het is niet vanzelfsprekend. Het vraagt heel wat motivatie en doorzettingsvermogen om telkens opnieuw aan de computer te gaan zitten en geconcentreerd les te volgen op je eentje, terwijl je leeftijdsgenoten samen in de klas zitten.  

Chronisch zieke leerlingen moeten meer dan hun klasgenoten hun eigen leerproces in handen nemen. Dit door bijvoorbeeld tijdens de lessen hun aandacht te blijven richten op de les, goed bij te houden welke leerstof of toetsen ze gemist hebben, tijdig te communiceren welke Bednet-lessen ze niet kunnen volgen door therapie of ziekenhuisbezoeken,…  

Hoe moeilijk het soms ook is, het schoolse leven biedt vaak ook houvast en hoop voor zieke leerlingen. Trots zijn op behaalde resultaten, mee kunnen overgaan met klasgenoten, een diploma halen, toewerken naar een bepaalde droom of beroep,…

Het is belangrijk om positieve ervaringen op te doen die niet focussen op het ziek zijn, dat al zo vaak zo centraal staat in het leven van chronisch zieke leerlingen.

3. Niet kunnen zijn zoals leeftijdsgenoten 

Kinderen en jongeren die opgroeien met een chronische ziekte, kunnen niet zomaar alles wat voor hun leeftijdsgenoten wel heel normaal lijkt:  hobby’s, afspreken met vrienden,…

Regelmatig of lange tijd niet op school kunnen zijn, betekent ook heel wat leuke dagdagelijkse momenten op school missen. Bijvoorbeeld babbels tussen de lessen door, feestjes in de klas, onverwachte of leuke gebeurtenissen op school, uitstappen,… 

Via Bednet zijn er heel wat mogelijkheden om ook zieke leerlingen zoveel mogelijk deel te laten uitmaken van het alledaags schoolleven.

Denk aan Bednetten tijdens verschillende soorten lesmomenten en activiteiten op school, klasgenoten in de klas laten blijven bij de Bednetter tijdens pauzes, samen spelletjes spelen of feest vieren,…

De Bednet-klasset is eenvoudig te verplaatsen naar verschillende locaties in de school en zelfs erbuiten. Ook contact houden buiten de schooluren via berichtjes, bezoekjes of via sociale media, kunnen helpen om de Bednetter het gevoel te geven dat hij niet vergeten wordt en erbij blijft horen.  

4. Ziekte bespreekbaar maken met klasgenoten 

Bij heel wat chronische ziekten zijn de klachten niet zichtbaar voor anderen. Toch kan het opgroeien met een chronische aandoening samengaan met heel wat lichamelijke, psychische en sociale moeilijkheden.

Voor leeftijdsgenoten is het soms moeilijk te begrijpen wat er precies aan de hand is met hun klasgenoot. Zeker wanneer de leerling sommige periodes helemaal lijkt te zijn zoals hen en in andere periodes niet alles kan meedoen of afwezig blijft op school.  

Om onbegrip of negatieve reacties te voorkomen, is het belangrijk om de ziekte in de klasgroep bespreekbaar te maken en toe te lichten waarom bepaalde aanpassingen noodzakelijk zijn. Welke info gedeeld kan worden, hangt natuurlijk af van wat de leerling zelf ziet zitten en nodig vindt.   

Wanneer de leerling via Bednet les volgt, is hulp van klasgenoten (bijv. verbinding maken, klasset verplaatsen,…) niet alleen handig als ondersteuning voor de leerkracht(en). Het is ook een manier om de betrokkenheid tussen afwezige leerling en klasgenoten te versterken. 

Nesters

EDTV maakte samen met Bednet een serie over jongeren die geconfronteerd worden met ziekte en leren hoe ze hiermee kunnen omgaan. De serie vind je hier.

5. Opvolging, overleg en samenwerking maken het verschil 

Blijven opvolgen hoe het gaat met de Bednetter is belangrijk. Dit vraagt een goede samenwerking tussen alle betrokkenen rond de leerling. Ouders, leerkrachten, leerlingenbegeleider, CLB maar ook arts of therapeut kunnen helpen om (realistische) verwachtingen en doelen op elkaar af te stemmen.  

Praktisch

  • Bednet-gebruik kan bij alle mogelijke chronische aandoeningen (reuma, epilepsie, hartziekte, longziekte, immuniteitsziekte, astma,…) 
  • Bednet is mogelijk voor leerlingen die voltijds, deeltijds, regelmatig of in periodes afwezig zijn op school. Hoe vaak en hoe veel de leerling Bednet gebruikt, is flexibel. 
  • Bednet aanvragen kan op elk moment in het schooljaar. Er is geen wachtlijst. Het Bednet-materiaal kan snel geleverd worden als de leerling acuut uitvalt. 
  • De leerling kan het Bednet-computermateriaal zo vaak en zo lang gebruiken als nodig, gedurende een schooljaar of meerdere schooljaren. 
  • Bednet is volledig gratis voor school én gezin. 
  • Heb je vragen over Bednet? Neem contact met ons op via info@bednet.be of 016 20 40 45. 
logo vlaanderen
© 2024 Bednet
Webdesign thinline.be