Online les volgen zonder eigen laptop of internet
Kan je online les volgen zonder eigen laptop of internet? Ja hoor! Lees hier hoe we met Bednet ervoor zorgen dat je bij blijft met de lessen.
Zoals elk schooljaar vroegen we ook in 2023-2024 aan elk Bednet-traject om hun ongezouten mening te geven over Bednet en onze werking. Zijn we erin geslaagd onze uitdagingen, die uit de gebruikersbevraging 2022-2023 naar boven kwamen, aan te pakken of steken we best een tandje bij? Ontdek hier wat onze gebruikers echt vinden van Bednet.
Met een tevredenheidsscore van 8,5/10 zijn onze gebruikers over het algemeen tevreden over onze werking. Dat is heel goed nieuws, maar bij Bednet hebben we ook twee doelen: ‘mee met de les, en al de rest’. Naast het kunnen volgen van lessen, vinden we het even belangrijk dat afwezige leerlingen via Bednet contact blijven houden met hun klasgenoten. Blijven onze Bednetters effectief mee met de les én al de rest?
"Ik vond het echt fijn om zo van op afstand les te kunnen volgen. Ik ben echt ontzettend dankbaar dat Bednet bestaat want zonder zou ik nooit de kans hebben gekregen om mijn jaar te halen.” - Bednetter
In onze gebruikersbevraging geven zowel ouders, Bednetters als leerkrachten aan dat Bednet erin slaagt beide doelen te realiseren. 93% van de gebruikers gaf aan dat het doel van ‘mee met de les’ of ‘leren’ gehaald werd. Bij het doel ‘sociaal contact houden met de klasgenoten’ was dit 81% en het doel ‘bij de klasgroep horen’ was voor 86% van de gebruikers geslaagd.
“Ik had niet het gevoel erbij te horen, maar 2 coachen spraken mij aan. Vaak werd mijn handopsteken niet gezien, de camera ging uit aan het eind van de les, zo wist ik dat de les erop zat.”- Bednetter
Uiteraard blijft er nog werk aan de winkel. Bij Bednetters die afwezig zijn van school omwille van psychische redenen zien we helaas dat ze minder vaak het gevoel hebben dat de doelen rond ‘sociaal contact’ en ‘steun voelen van de klas’ echt gehaald worden. Dit wil niet zeggen dat Bednet in deze gevallen niet relevant is, maar wel dat het soms zoeken is naar hoe je bij een psychische problematiek betrokkenheid in de klas mogelijk maakt. Welke rol kan Bednet hierin opnemen? Een vraagstuk waar we dit schooljaar zeker op in zetten.
Leerkrachten kunnen afwezige leerlingen slechts goed betrekken bij het klasgebeuren en de les als ze voldoende informatie hebben over werken met Bednet. Enkele leerkrachten gaven aan dat ze zelfs geen ervaring hadden met (andere) online tools voor lesgeven. Voldoende begeleiding in alles wat lesgeven via Bednet betreft, is dus erg belangrijk. Om onze gebruikers goed te informeren en zo zelfredzaam mogelijk te maken, geven onze trajectbegeleiders een infosessie bij het opstarten van elk nieuw Bednet-traject. Daarnaast verspreiden we tips via onze nieuwsbrieven, website, sociale media en hebben een helpdesk die elke dag bereikbaar is om vragen te beantwoorden.
"Jullie werking draait goed en is op alles voorbereid. De infosessie voor de leerkrachten vooraleer te starten met Bednet, de begeleiding tussendoor, de mailtjes op geregelde tijdstippen... zijn allemaal heel waardevol en nuttig!" - Leerlingbegeleider
Werpt dit zijn vruchten af? 95% van de leerkrachten gaf in 2023-2024 aan dat ze zeker voldoende informatie en hulp kregen rond lesgeven met Bednet, terwijl in 2022-2023 slechts 80% van de leerkrachten vond dat ze voldoende begeleid werden. Een mooie stijging die we graag vasthouden dit schooljaar. We lanceerden dus in september alvast een animatievideo die leerkrachten in minder dan 3 minuten alles uitlegt wat ze moeten weten over lesgeven via Bednet. We hopen dat deze een extra houvast kan bieden.
“Ik vond het een aangename ervaring om met Bednet te werken. Ik kreeg veel informatie over de werking en met vragen werden we onmiddellijk geholpen.”, - leerkracht lager onderwijs
Zelfs met onze persoonlijke begeleiding, tips en tricks loopt er natuurlijk af en toe iets mis. Het scherm staat gekanteld of de Bednetter en klas horen elkaar niet. Help, wat nu? Als gebruikers het probleem niet zelf kunnen oplossen, staat Bednet steeds paraat. Of dat is toch de bedoeling. Kunnen onze gebruikers bij ons terecht met hun vragen en problemen?
"Ik kreeg echt hele goede ondersteuning als iets niet goed werkte en de werknemers waren ook heel vriendelijk en meegaand. Heel erg bedankt hiervoor!"
Uit ons onderzoek blijkt dat het aantal gebruikers dat vindt dat Bednet helemaal niet of eerder niet bereikbaar is bij vragen of problemen, gelijk is aan een totaal van 0%. “Top systeem met super vriendelijke mensen die alles geregeld hebben, van het leveren van al het materiaal tot de snelle hulp van de helpdesk bij problemen.”, deelt een Bednetter
Leven met een ziekte of zorgen voor een ziek kind is niet evident. Uit onze bevraging blijkt dat Bednet voor veel gezinnen een verschil maakt. Het is meer dan enkel een computer en wat software. “Bednet was voor ons een godsgeschenk. Het feit dat de lessen gevolgd konden worden bracht ons meer dan enkel het leeraspect. Het missen van de lessen gaf zoveel stress en angst in ons gezin, door Bednet te kunnen gebruiken viel dit weg. Dat bracht rust in ons gezin.”, delen ouders van een Bednetter.
"Ik heb aan den lijve ondervonden hoe belangrijk Bednet is. Mijn zoon kon toch de lessen blijven volgen, had daardoor geestelijk iets om handen en de focus werd afgeleid van de pijn. Daarnaast bleef er op deze manier ook een verbinding tussen hem en de school, de klas, de leerkrachten en de leerlingen. Ik ben een dankbare mama!"
We willen afwezige leerlingen en gezinnen blijven helpen. We willen dat verschil blijven maken. Daarom gaan we ervoor om de algemene tevredenheid dit schooljaar even hoog te houden. We blijven inzetten op het bespreekbaar maken van doelen, verwachtingen en samenwerking zodat er zo weinig mogelijk frustraties gepaard gaan met lesgeven en les volgen via Bednet. En bovenal streven we ernaar goed op te volgen wat leerkrachten en Bednetters nodig hebben om mee te blijven met de les én al de rest.