"Het is meer dan lesgeven"

Siska schiet scholen te hulp als leerkracht Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) in de regio Kortrijk. Ze vertelt wat haar job als 'flying teacher' voor zieke leerlingen zo boeiend maakt.

Flying teacher

Wanneer een leerling 21 dagen of langer afwezig is wegens ziekte, moet de school in principe 4 uren onderwijs aan huis per week afwezigheid voorzien. Dat kan de klasleerkracht zijn, een leerkracht van de school of een externe leerkracht.

Ik stel mij ter beschikking voor elke zieke leerling in opdracht van een school. Ik merk dat leraren vaak geen tijd hebben om 4 uren per week aan huis les te geven zoals de overheid het hen opdraagt. Het is ook niet evident om na hun dagtaak ook nog eens bij een zieke leerling thuis te komen. Momenteel kan ik het aantal aanvragen zelfs niet bijhouden.

Leerling ziek, wat nu?

De overheid heeft het aantal zieke leerlingen onderschat. Men dacht dat elke school het zelf wel kon oplossen. Maar ik merk dat scholen ofwel geen leerkracht vinden of dat ze onderwijs voor zieke kinderen niet kennen en geen aanvraag indienen. Het staat wel in het schoolreglement maar er is nog geen reflex van 'we hebben een langdurig of chronisch ziek kind, laten we TOAH en Bednet aanvragen'.

Soms kent een school ons wel maar hoor ik de directie zeggen: ‘Neen, het is ofwel Bednet ofwel TOAH. We gaan niet beide doen’. Dat is uiteraard jammer en een gemiste kans.

"Mijn mooiste verhalen zijn net diegene waar Bednet, TOAH en School & Ziekzijn*samen werken."

* vrijwilligersvereniging die gratis studiebegeleiding organiseert voor zieke kinderen

Zo was er vorig jaar een meisje dat, na een val van haar paard, 3 maanden moest herstellen. Via het ziekenhuis kwam de school bij mij terecht en via mij bij Bednet. Uiteindelijk kreeg het meisje bijles van de leerkracht Frans, lessen van mij, van een vrijwilliger van School & Ziekzijn én ze volgde les via Bednet. Ze was geslaagd in juni en ze behaalt nu zelfs betere resultaten dan ooit tevoren.

Bednet-verhaal - Het is meer dan lesgeven - Bednet en TOAH - Het belang van onderwijs aan huis

Het belang van onderwijs aan huis

Het grote voordeel van onderwijs aan huis is dat het kind individueel bijgewerkt wordt. Het is super als je kinderen iets kan bijbrengen, als je merkt dat een kindje beter kan tellen, lezen,…Of als je nadien hoort dat ze hun diploma behaald hebben. Van scholen krijg ik veel dankbaarheid omdat ze merken dat de leerling weer helemaal mee is.

Het is belangrijk dat zieke leerlingen onderwijs op maat krijgen. Voor het ene kind is TOAH voldoende, voor het andere de combinatie met Bednet, voor nog een ander de combinatie Bednet, TOAH en School en Ziekzijn. Scholen moeten al die partners samenbrengen.

Het is meer dan lesgeven

Je moet wel sterk in je schoenen staan om dit werk te doen. Vaak krijg je een goede band met de gezinnen/families waar je komt en neem je de zorgen van een gezin toch een stukje mee naar huis. Het is belangrijk dat je het ’s avonds kan loslaten.

Ik merk wel dat ik veel kan betekenen voor het gezin. Het is meer dan lesgeven en daar leef ik echt voor. Ik kan door mijn breed netwerk gezinnen vaak helpen met tips en advies. Zo bracht ik onlangs een mama van een kleutertje met kanker in contact met hulporganisaties. Ze was zo dankbaar. Mensen kunnen helpen om hun weg te vinden in ons onderwijs- en sociaal systeem, dat geeft zo veel voldoening.

Kinderen zijn de toekomst

De maatschappij moet investeren in onderwijs aan zieke kinderen. Het is zinvol en het betaalt zich ook terug. Dankzij goede begeleiding kan het kind een diploma halen. Zeker chronisch zieke leerlingen zijn regelmatig afwezig voor langere periodes waardoor ze veel missen. Zonder hulp moeten ze hun jaar overdoen of lagere studies volgen.

Mijn droom is dat we een project kunnen opstarten waar we samen met alle partners voor elk ziek kind onderwijs op maat kunnen aanbieden. Zodat geen enkel kind meer door de mazen van het net valt.




logo vlaanderen
© 2024 Bednet
Webdesign thinline.be