Zo houd je de les vol in je kot!

Zo houd je de les vol in je kot!

Heel wat jongeren kunnen nog steeds niet naar school. Hoe houd je les volgen op afstand vol zonder je klas? Wist je dat Bednetters dit al moesten doen voor coronatijd? Zeven jongeren helpen je graag om deze laatste weken door te komen.

Leerlingen uit het 2de en 4de jaar secundair krijgen voortaan enkele dagen per week les op school. Jongeren uit de overige jaren blijven jammer genoeg nog even op hun honger zitten.  In onze coronareeks gaven 7 Bednet-jongeren tips en tricks om deze quarantaine door te komen. Laat je inspireren door Annelies, Charlie, Hélène, Elias, Arno, Pien, Nele en Kyana.

“Ik wil gewoon terug naar school!"

Bednetters moesten het al doen voor corona: lessen volgen en de leerstof bijhouden zonder fysiek in de klas te zitten. Niet gemakkelijk, zo bleek ook uit de corona-enquête van het kinderrechtencommissariaat. Jongeren hebben nu meer stress door schoolwerk. Daarom delen onze 7 jongeren  hun beste tips met jullie. 

  • Het belangrijkste van al: wees niet te streng voor jezelf. Het zijn uitzonderlijke tijden. Een onmiddellijke omschakeling naar digitaal leren, daar was niemand op voorbereid en is zeker niet evident. En in het geval dat nog niemand dit tegen jou heeft gezegd vandaag: “Je bent super bezig, doe zo verder!”
  • Cliché maar het helpt écht, maak bij van de week een planning van je week. Zorg daarbij ook voor genoeg pauzemomenten. Op die manier breng je structuur aan in je dagen en zorg je dat je geplande taken kan bijhouden. 
  • Daarnaast zorg je best voor niet te veel afleiding in de ruimte van je werkplek. Studeer je liever met muziek? Zet gerust achtergrondmuziek op. Al laat je de tv wel best uit, bewegende beelden zorgen voor veel afleiding. 
  • Weet dat je niet alleen bent in deze tijden. Het is normaal dat je veel meer vragen hebt dan dat je fysiek in de les zou zitten. Je moet alles zelf uitzoeken en je krijgt minder uitleg dan normaal. Wees daarom niet bang om vragen te stellen, aan je ouders of de leerkrachten. Misschien heb je een vriend die je kan helpen? 
  • De ene dag ben je waarschijnlijk ook meer gemotiveerd dan de andere. Probeer toch om op lange termijn te denken. Wil je volgend jaar de leerstof goed begrijpen? Hou dan zeker nu alles goed bij, maak schema’s en samenvattingen waarop je kan terugvallen. Denk aan je slaagkansen dit en de volgende jaren en laat dat een motivatie zijn.

“Ik ben eenzaam, verveel mij en heb stress”

Uit een bevraging van de UGent blijkt dat de tol van de coronamaatregelen voor jongeren het zwaarst is. Zij kampen veel meer met angstige en depressieve gevoelens, eenzaamheid en stress. Ook de enquête van het kinderrechtencommissariaat bevestigde dat jullie door een moeilijke periode gaan. Wat raden onze Bednetters aan om je beter te voelen?

  • Focus op kleine dingen waar je gelukkig van wordt. Zoek afleiding, probeer nieuwe hobby’s en doe dingen die je blij maken. Je plezier gevonden in koken? Handmade juweeltjes maken of uren rollerskaten?
  • Blijf vooral bewegen, want ze zeggen niet voor niets “een gezonde geest in een gezond lichaam”. 
  • Humor helpt om de situatie te relativeren. “Als Rapunzel zichzelf 18 jaar lang kon entertainen in haar toren, kan jij dat zeker ook voor die laatste weken.” Stuur elkaar grappige filmpjes door, maak hilarische TikTok's en probeer de humor in te zien van de situatie. You can do this!

"Sociaal contact is zo belangrijk!"

In het begin van de lockdown klonk het misschien als een geschenk: minstens 5 weken niet meer naar school moeten. Maar na zo lange tijd thuis begin je je vrienden en klasgenoten wel heel erg te missen. Misschien mis je zelfs de school en de leerkrachten? Wie had dat ooit gedacht… Het is dan ook meer dan normaal dat je je af en toe wat eenzaam voelde. Gelukkig mag je je vrienden nu weer ontmoeten in open lucht. Wat doet deugd volgens onze Bednetters?

  • Elkaar zien. Je mag opnieuw met enkele vrienden chillen maar voorlopig toch nog even opletten en voldoende afstand houden. Het doet deugd om elkaar na zo'n lange tijd terug te zien en bij te praten. 
  • Houd zoveel mogelijk contact met je vrienden via jullie favoriete kanaal. WhatsApp, Messenger of gewoon bellen.
  • Zorg voor elkaar, vanop afstand weliswaar. Lukt het totaal niet om die taak te maken? Neem pauze en vrolijk elkaar op met een leuke anekdote, een toffe herinnering of een grappige foto. Een berichtje kan wonderen doen. Dat bevestigen alle zieke kinderen en jongeren.

Met dank aan Kyana, Nele, Pien, Arno, Elias, Hélène, Charlie en Annelies.

Lees hun stories op deze site.


 

Deel ook jouw story!

Heb jij een verhaal dat je met ons wil delen? Dan maak je kans op het bijwonen van een open training van de Rode Duivels.

Deel je story