"Maak een feest van je actie" - Clara

"Maak een feest van je actie" - Clara

Clara (rechts op de foto) met vriendin terwijl ze actie voeren voor Bednet
Ex-Bednetter Clara De Varé (17) en haar vriendinnen verkopen voor het zevende jaar op rij kerstkaarten voor Bednet. Voor de eerste keer verloopt de actie niet via de Warmste Week want de groep wil dat het geld naar Bednet gaat. Over de jaren heen zullen de vriendinnen 15.000€ ingezameld hebben. Wat drijft Clara als trekker en wat is de geheime formule van de succesvolle actie?

Waarom een actie voor Bednet?

Door leukemie speelden het vierde en vijfde leerjaar zich voornamelijk af in mijn slaapkamer, via Bednet en onderwijs aan huis. Ik heb in die periode het meeste aan Bednet gehad, hoewel ik door heel wat initiatieven ondersteund werd. Ik duw die periode van ziekte eigenlijk weg, maar één keer per jaar wil ik er echt bij stilstaan

Wat ik aan Bednet had?

Minder eenzaam

Bednet was de enige manier om in contact te blijven met mijn vrienden. Ik mocht thuis niemand ontvangen door mijn lage immuniteit. Dankzij internetonderwijs had ik echt het gevoel terug een normaal negenjarig meisje te zijn dat naar de les ging en tijdens de middag met haar vrienden speelde. Er was in de klas een beurtrol om woordspelletjes met mij te spelen tijdens de speeltijd. Het maakte dat ik een deel was van de klas. Zonder de klas te zien en te horen zou ik me veel eenzamer gevoeld hebben.

Mee overgaan met de rest

Ik ben twee jaar niet naar school kunnen gaan en toch heb ik geen achterstand opgelopen terwijl de laatste jaren in het lager wel belangrijk zijn. Ik werd ook altijd echt betrokken bij de les. Ik ben daar Bednet en de leerkrachten die aan huis kwamen heel dankbaar voor.

Throwback: Clara toen ze, zeven jaar geleden, gebruik van Bednet
Throwback: Clara toen ze, zeven jaar geleden, gebruik van Bednet

Waarom is de actie een succes?

Band met het doel

In het ziekenhuis heb ik geleerd om oorbellen te maken. En dan kwamen vriendinnetjes na school voor één of twee euro juweeltjes kopen. 362 euro heb ik daarmee opgehaald. Zo is mijn eerste Bednet-actie begonnen. Vooral uit dankbaarheid voor wat Bednet voor mij betekende in die tijd.  Het jaar nadien wou ik een nieuwe, grotere actie organiseren. Zo is de kerstkaartenverkoop ontstaan. En die heeft zeven jaar lang enorm veel succes gehad.

Een hechte groep

De groep is klein gestart met wat vriendinnen van de scouts en nu zijn we met twintig. Dit is een mooie 'shout out' naar al mijn vrienden die dat met mij doen. Ik ben de drijvende kracht maar zij engageren zich om dat allemaal te doen. Het belang van een groep die elkaar motiveert en het ook doet is denk ik een troef voor een geslaagde actie. 

Een actie die de groep bindt

Vind het juiste dat je wil ‘verkopen’. Wat vinden jij en je vrienden leuk? Het is een groepsactiviteit: iedereen moet de actie leuk vinden. Bij ons is dat iedereen graag knutselt en tekent. De actie is een stimulans om creatief bezig te zijn. Het zijn vrienden uit verschillende vriendengroepen maar omdat je het samen doet schept dat een band. 

Maak een feest van je actie!

Wij maken er echt een feest van. Midden september stuur ik een bericht om te starten aan een tekening. Iedereen maakt dan een design voor een nieuwe kerstkaartje. Iedereen wil het kaartje maken dat het meest verkocht wordt. Er werden dit jaar maar liefst 15 ontwerpen ingestuurd. In oktober gaan de tekeningen naar de drukker en tegen de herfstvakantie zijn de kaartjes klaar. De drukker Alfa Print Solutions te Lievegem doet dit al zeven jaar voor ons. En dan nodig ik iedereen bij mij thuis uit. Dat is altijd mega gezellig. Dan zitten we drie à vier uur kerstkaartjes in zakjes te steken op de slechtste kerstmuziek ooit en dan eten we als ritueel perpernoten, nicnacjes en letterkoeken. Dit jaar waren dat 900 pakjes, 3600 kaartjes… 

Straffe promotie 

Qua locatie verkopen wij fysiek aan de ingang van bakkers en op school. Op school vragen we aan iedereen of ze kerstkaartjes willen kopen. De leerkrachten reageren hier super enthousiast op en hebben veel respect voor wat we doen.

En bij de bakkers, 17 schattige en vrolijke meisjes die daar op zondag aan de deur staan, in de kou, met sjaals en mutsen, dat werkt wel. Mensen beginnen ons te kennen en appreciëren dat we hier onze zondagochtend aan opofferen.

De poster, die we in de bakkerszaken hangen, is key. Die moet echt goed zijn. Ik maak steeds een reclameposter en een verhalende poster. Hier gebruiken we altijd mijn verhaal en plukken we de voordelen van mijn moeilijke periode. 

De actie afronden

We zijn elk jaar naar Music for Life geweest. Het is de beloning van de actie voor de hele groep: een feestje om het af te sluiten. We zijn twee keer op podium geweest. In 2015 zijn we uitgeroepen tot het vijfde warmste moment van Music for life

Het concept van de Warmste week zegt mij nu minder. Ik vind het jammer eerlijk gezegd. Ik deed mee aan de Warmste Week omdat ik een verhaal heb met Bednet. Er zijn weinig mensen die een actie doen zonder link met het doel. We willen dat het ingezamelde geld naar Bednet gaat, vooral omdat het de laatste keer is dat we de actie doen. Volgend jaar gaan we allemaal verder studeren. We sluiten samen een mooie periode af.

Waar ik van droom

Ik hoopte alle kaarten te verkopen (en dat is gelukt!) en dat iedereen trots op zichzelf kan zijn. We hebben ook een mega coole pull laten maken: ‘Kerstkaartenverkoop Bednet 2015-2021’ staat erop. Het is een aandenken voor iedereen die in die zeven jaar heeft mee geholpen.  Ik hoop dat iedereen binnen twee jaar, als ze hun pull aan hebben tijdens het studeren, met warme gevoelens zal terugdenken aan de actie en dat ze spijt hebben dat het gedaan is maar goede spijt, hé... trots en met een warm gevoel...

Maak ook een actie aan 

Deel ook jouw story!

Heb jij een verhaal dat je met ons wil delen? Dan maak je kans op het bijwonen van een open training van de Rode Duivels.

Deel je story