5 tips om je zieke vriend te betrekken bij de klas

5 tips om je zieke vriend te betrekken bij de klas

De klas van Bednetter Lars nam deel aan de Nationale Pyjamadag van Bednet
Hoe kan je een zieke vriend het gevoel geven dat hij erbij hoort? Nieke, de beste vriendin van Lars geeft je 5 tips. Lars heeft een immuunstoornis waardoor hij heel vatbaar is voor infecties. Daardoor is hij regelmatig of langdurig afwezig op school omwille van onderzoek, behandeling of opname in het ziekenhuis of thuis door ziekte.

1. Laat je vriend de ziekte uitleggen in de klas.

Lars heeft ons via een PowerPoint uitgelegd wat hij precies heeft. De hele klas weet nu beter wat een immuunstoornis is. We beseffen nu wel wat Lars meemaakt. Iedereen probeert hem zo veel mogelijk bij de klas te betrekken. En we nemen ook elk jaar deel aan de Nationale Pyjamadag, net omdat we goed begrijpen hoeveel dat betekent voor Lars. Is je vriend te ziek, dan kan een ouder, dokter of een beste vriend natuurlijk ook een uitleg komen geven aan de klas.

Lars volgt de les van thuis uit via Bednet.

2. Het Bednet-scherm IS je afwezige vriend.

Voor ons, als klas, verandert er niet zoveel. De les gaat gewoon door, zoals altijd. En we zijn intussen gewoon aan het scherm achteraan in de klas. Voor ons is de Bednet-computer gewoon ‘Lars’, bv als we een groepswerk maken. En we doen normaal tegen hem, alsof hij mee in de klas zit met ons. Voor Lars - die altijd thuis zit- is het misschien minder leuk, altijd achteraan zitten ;-). Maar het is goed dat Bednet er is, dan kan hij mee volgen van thuis en ziet hij ons nog. 

3. Stel Bednet-helpers aan in je klas.

Meestal lukt het wel goed met de computer, maar soms is er eens een technisch probleempje. Marie en ik kennen het meeste van Bednet dus meestal chatten wij met de helpdesk. Of soms zijn de batterijen op van de microfoon en moeten wij er bij bestellen. De leerkrachten doen ook hun best maar hebben daar meestal geen tijd voor dus zijn wij het ‘rescue team’. 

Het is belangrijk om klasgenoten aan te duiden die helpen om Bednet mee mogelijk te maken.
Leerlingen helpen om de mobiele unit naar het klaslokaal te verplaatsen waar de Bednet-les zal plaats hebben.

4. Blijf in contact

Tijdens de middagpauze blijven we soms binnen en kunnen we chatten met Lars. Dan praten we bij over wat hij heeft gemist. We spelen soms zelfs verstoppertje! Lars kan de camera in de klas van thuis uit doen bewegen en hij kan inzoomen. Dus probeert hij ons zo terug te vinden in de klas.

Je moet geen schrik hebben om je zieke vriend nog na de school te contacteren. Als hij te ziek is, zal hij het zeker aangeven. Wij doen dat via whatsapp, snapchat en Instagram. We hebben zelfs een eigen whatsapp-groep met de klas.

Als het kan voor je vriend moet je proberen om af te spreken. Soms, als Lars zich goed voelt, en een we een vrije dag hebben, spreken we af om iets leuks te gaan doen. Het is dan zo fijn om elkaar terug te zien.

5. Het moet ook niet altijd stil of serieus blijven

Als de leerstof voor het lesuur bijna klaar is mogen we soms ook galgje op het bord spelen. Meestal vertrekken we dan vanuit een bepaald lesthema. Lars kan dan ook gewoon meedoen en samen met ons raden welk woord zich achter de streepjes verschuilt. Met Lars in de klas of via Bednet is dat plezier en ambiance verzekerd.

Lars is chronisch ziek. Dus soms gaat het beter met hem en dan komt hij gelukkig ook naar school. Dan zijn we altijd blij want het is natuurlijk leuker als hij in de klas is. 

Lees het verhaal van Lars!

Wat vinden Nieke en haar de klasgenoten nu eigenlijk van Bednet?

Deel ook jouw story!

Heb jij een verhaal dat je met ons wil delen? Dan maak je kans op het bijwonen van een open training van de Rode Duivels.

Deel je story