In beeld komen, moet dat?

Waarom is in beeld komen op Bednet toch beter? En wat als je het toch niet ziet zitten? We geven je alle mogelijkheden en voordelen.


updated: 09 januari 2023

​Voordelen van in beeld komen

  • Je kind is zichtbaar aanwezig in het klaslokaal. Dit moedigt aan om op tijd klaar te zitten, zich aan te kleden, … net alsof hij/zij echt naar school gaat. Zo zal je kind zich ook makkelijker kunnen concentreren en bij de les blijven. 
  • Net zoals de leerlingen in de klas, zal je kind niet altijd even actief deelnemen aan de les. Leerkracht(en) kunnen, omdat ze in beeld komen, gemakkelijker non-verbale signalen opvangen en hierop inspelen. 
  • De klasgenoten en leerkrachten zullen meer geneigd zijn om de Bednetter te betrekken bij het klasgebeuren (bijv. vragen stellen, checken of alles oké is, …). 
  • Het doel van Bednet is om een zieke leerling mee de lessen te laten volgen, alsof je kind in de klas zit. Je zoon/dochter blijft bij de klas horen en wordt niet vergeten. In beeld komen helpt om dat doel te bereiken.
  • Het doel van Bednet is om de leerling na een bepaalde periode te re-integreren in de eigen klasgroep. Zichtbaar zijn via Bednet gedurende de afwezigheid werkt drempelverlagend en vergemakkelijkt de terugkeer naar school.

Soms is in beeld komen moeilijk

  • Je kind kan het moeilijk vinden om zich te tonen aan klasgenoten na een tijdje afwezig te zijn.  Hij/zij kan bang of onzeker zijn over hoe klasgenoten zullen reageren.
  • Sommige Bednetters vinden het niet fijn dat leerkrachten of klasgenoten hun omgeving kunnen zien (slaapkamer, living of ziekenhuiskamer). Misschien is er toch ergens een plekje waar de ‘inkijk’ erg beperkt is?
  • Doordat de Bednetter de enige is die de les volgt via de computer en op die manier aanwezig moeten zijn in de klas, kan deze het gevoel krijgen niet gewoon zoals alle anderen te kunnen zijn.
  • Misschien zit je kind in een nieuwe klasgroep of zijn er klasgenoten met wie hij/zij niet zo’n goede band had voor zijn/haar afwezigheid. Ga zeker in gesprek met de school hierover.

Wat kan helpen om toch in beeld te komen

  • Stel je zoon/dochter gerust dat heel veel Bednetters dit spannend vinden, maar ook dat het meestal snel went. Of geef aan dat het ook voor de leerkracht(en) spannend is om op die manier les te geven.
  • Maak vóór de eerste Bednet-les al eens verbinding. Zo kunnen jullie samen Bednet uittesten. Betrek eventueel ook een klasgenoot of vertrouwenspersoon die je zoon/dochter goed kent.
  • Bespreek op voorhand hoe hij/zij zal reageren op vragen van klasgenoten. Dit kan hij/zij ook opnemen met de arts, psycholoog, ouders,... 
  • De klas informeren: Je kan vooraf de klas inlichten over de zorgen die de Bednetter heeft over in beeld komen, of over bijvoorbeeld het veranderd uiterlijk. Maak hierover duidelijke afspraken wat de Bednetter hier wel of niet over wil delen. Tips en aandachtspunten hieromtrent vind je in het artikel over het informeren van de klasgenoten en ouders.
  • Wat ziet de klas? De leerling kan de laptop verplaatsen en/of de achtergrond via de software blurren. Zo bepaalt je kind mee wat er zichtbaar is van zichzelf en de ruimte. Je kan de klas vragen een foto of video maken om te tonen hoe de Bednetter zichtbaar is voor hen.
  • Stap voor stap opbouwen: Als het in beeld komen echt moeilijk is, kan je samen met de leerling en ouders stap voor stap toewerken naar het volledig in beeld komen in de klas. Er zijn verschillende mogelijkheden, bijv. niet volledig in beeld komen, het Bednet-toestel eerst een periode vooraan in de klas opstellen (enkel zichtbaar voor de leerkracht), tijdelijk op school de leerkrachten-view aanzetten (zo is de leerling minder groot zichtbaar op het scherm)… 
  • Als er wordt gestart zonder in beeld te komen, is de drempel hoger om later te kiezen om toch zichtbaar te zijn. Probeer te stimuleren om het in beeld komen een kans te geven. Soms valt dit beter mee dan verwacht.
  • Hulp nodig? Contacteer je Bednet-trajectbegeleider.

Als in beeld komen (voorlopig) niet lukt

Als het toch niet lukt, kan er gezamenlijk besloten worden om te starten zonder beeld. Hou dan rekening met volgende aandachtspunten:

  • Zowel de school en Bednet-leerkrachten als de Bednetter zelf moeten achter deze beslissing staan. Het niet in beeld komen, verloopt dus enkel na onderling overleg.
  • Neem het advies van de artsen, psycholoog,... zeker mee in jullie beslissing. De opstart van Bednet moet steeds bijdragen aan het genezingsproces. Het is zeker niet de bedoeling om zorgen bij te creëren.
  • Maak het in beeld komen opnieuw bespreekbaar na een periode Bednet-gebruik of spreek op voorhand al een evaluatiemoment af. Zo kan er bekeken worden of in beeld komen ondertussen wel een mogelijkheid is.

Gelijkaardige vragen


Heb je hulp nodig?

Staat jouw vraag hier niet tussen of lukt er iets niet goed?
We helpen je graag verder!

Ik wil graag geholpen worden

logo vlaanderen
© 2023 Bednet
Webdesign thinline.be